Selamat Datang

Diri anda amat berharga sekali. Allah ciptakan semua yang ada pada diri anda sebagai amanah yang tidak ada tukar gantinya khusus untuk melaksanakan tugas menjadi Khalifah di muka bumi ini. Jagalah ia dengan baik kerana ia akan menjadi saksi di akhirat kelak.....

Friday, January 22, 2010

Jiran Ku Aya......Aura Keikhlasan, Kencing Manis dan Spirulina Cecair


Assalamualaikum,

Aku selalu teringatkannya. Dia adalah jiran yang sangat mengambil berat terhadap kami sekeluarga sewaktu kami menyewa di Taman Tasek Utama, Ayer Keroh.

Apabila kami berpergian ke Kuala Lumpur atau ke mana mana pun mereka dengan rela hati menjaga rumah kami...menyiram pokok bunga, memasanag lampu garaj waktu malam tanpa kami perlu menyuruh atau mengingatkan mereka.

3 tahun berjiran, mereka menganggap kami seperti keluarga mereka. Jika memasak masakan apa pun sepinggan untuk mereka dan sepinggang lagi mesti dihantar untuk kami.

Anak mereka hanya ada 3 orang. Dua orang lelaki dan yang perempuan adalah anak yang bongsu. Anak-anak mereka pun sungguh berbudi bahasa dan pandai menghurmati dan mengambil hati orang yang lebih tua.

Jiran yang baik adalah rezeki dari Allah swt kata ayahnda ku. Memang susah untuk mendapat jiran sebegitu. Sudah bertahun kami duduk di Subang Jaya, Selangor tapi tak pernah mendapat jiran seperti itu.

Dari mula aku mengenali Aya dan Hashim, mereka sudah mengistiharkan bahawa kami lah kakak dan abang mereka dunia dan akhirat. Tak tahu apa yang membuat mereka rasa begitu.

Kami pun merasakan keikhlasan hati mereka. Ia bukan boleh dibuat buat. Aura keikhlasan terasa ke hati dan tidak boleh dilakonkan untuk tujuan yang tertentu. Setiap masaalah mereka, mereka akan kongsi dengan kami dan selalu meminta pandangan kami untuk penyelesaiannya.

Setelah kami berpindah ke Taman yang baru mereka tidak pernah henti henti menziarah kami dan seringkali bertanya khabar dan sangat mengambil berat. Buah tangan tidak pernah berhenti dihulurkan.

Benarlah kata Rasullullah saw bahawa keikhlasan sejati dan buah tangan mengeratkan lagi silaturrahim antara sesama Muslim. Memang jarang pun kami menerima buah tangan dan mereka lah yang paliang banyak memberi...

Sudah bertahun Aya mengidap penyakit kencing manis. Setiap 4 bulan dia akan pergi ke klinik kerajaan untuk membuat pemeriksaan darah dan ayer kencingnya. Keputusannya tetap sama. Kadar gula dalam darahnya tidak pernah turun dari 14 atau 15 ke bawah 10.

Ubat yang di beri oleh doktor yang merawatnya di klinik itu dimakan tanpa jemu namun tetap kadar gulanya tidak berubah.

Dia amat kuat berpantang tetapi bila kadar gula tidak turun maka dia mengambil keputusan untuk tak mahu berpantang. Semua dibedalnya kerana pantang pun sama sahaja katanya.

Dia menziarahku tiga hari yang lepas kerana tangannya sakit dan meminta aku buat Aurashifa' dan mengurutnya supaya kurang sakitnya.

Ketika datang dia batuk tak berhenti-henti. Sudah hampir setahun batuknya tak berhenti. Disamping itu dia sentiasa rasa haus dan penat seperti kebanyakan pengidap sakit kencing manis yang lain.... harus bangun 2 atau 3 kali setiap malam untuk buang air kecil.

Aku mencadangkan agar dia mula makan spirulina cecair. Setelah menceritakan khasiat spirulina mereka bersetuju memulakan rawatan dengan spirulina.

Dua hari berikutnya mereka datang ke Daya Alami dan memberitahu bahawa dia tidak lagi kencing malam. Buat pertama kalinya dia tidur dengan nyenyak sehingga subuh. Batuknya juga berhenti dan rasa hausnya teus hilang.

MasyaAllah...begitu hebat spiru;ina cecaair ini...Allah sahajalah yang tahu....Semoga kencing manisnya juga akan sembuh...ameen ya Rabbal alamin..

No comments:

Post a Comment